Herinneringen uit de Mobilisatie van 1914-1918

Van Wim Rovers ontvingen we dit  dagboekfragment.

Th. Wilms beschrijft de aankomst van zijn regiment in Sittard

De “R ” is in de maand maar helaas zijn de restaurant gesloten.

We nemen u mee naar ‘t Stübelke dat bekend stond om zijn mosselen.

Hier is het verhaal met dank aan mevrouw Schmitz

Januari 1945

Laatste episode uit het oorlogsdagboek van Hilarius Peeters.

Lees hier over de aanleg van het Engels kerkhof te Ophoven

December 1944 Kerst in de schuilkelder

Het verhaal gaat verder. Lees hier hoe het  Sittard vergaat nadat het reeds in september bevrijd was maart nog steeds geen echte vrede kent.

De bijgevoegde bladzijde komt uit het dagboek van Sjaak Meisen

Deel 2 van het fotoalbum van de Franciscanen

November 1944 De granaten tijd

Lees hier het vervolg van het dagboek

De paters Franciscanen hebben ons ook een fotoalbum nagelaten

Na de bevrijding van Sittard is de oorlog nog niet afgelopen.

Het verslag, geschreven vanuit het klooster in Ophoven, vertelt hoe het verder gaat met Sittard en Limburg.

Ook Sittard, alhoewel bevrijd, heeft nog steeds te maken met oorlogsgeweld.

Lees nu hoe  de oorlog verloopt van de bevrijding tot 1 november

De bevrijding van Ophoven

Onderstaand mailtje kwam binnen bij onze vereniging

“Ik ben wat spullen van mijn ouders aan het bekijken en opruimen.

Daarin vind ik een handgeschreven verslag over de periode oktober 1944 tot januari 1945.
Dit verslag is geschreven door een heeroom van mij die toen in opleiding was in het Franciscaner Klooster Ophoven.
Als u, of iemand anders, hiervoor belangstelling heeft hoor ik dit graag.
Met vriendelijke groet,
Jan Janssen”

Natuurlijk hebben we hier belangstelling voor want het levert ons een boeiend verslag  van de bevrijding van Ophoven in 1944

Het wordt vervolgd want ook de maanden na de bevrijding zijn in de verslag beschreven maar daarover de volgende keer

Bern. Willems Verhuizingen

Van Tapissiere tot ultramodern verhuisbedrijf.

Het verhaal van een Sittardse onderneming waar al de zesde generatie aan het roer staat.

Politiek en Carnaval

Nog een keer Sittardse politiek

1920, honderd jaar geleden, opende het carnavalseizoen met  het liedje ” Den druim van Jozef Puime”

Ook toen ontstond er een nieuwe politieke partij ” De Katholieke Kiesvereniging”

De inwoners van Sittard gaven in dit carnavalsliedje hun mening over de nieuwe gemeenteraad.

Lees hier het verhaal

foto van de gemeenteraad

Frans Heuts 1941 – 2020

4 september overleed Frans Heuts. Hij heeft veel betekend voor de Sittardse politiek. In 2010 mocht Mia Könings-Collombon, lid van de werkgroep Mondelinge Historie van de Vereniging Sittards Verleden, Frans Heuts interviewen.

Lees hier het verhaal

De foto is gemaakt tijdens de Rosaprocessie in de eerste jaren van zijn wethouderschap.
We zien onder meer “d’n Tiptop”, burgemeester Tonnaer en de wethouders Simons en Durlinger.

Abshoven

In september 2018 werd in de Engelse tuin bij klooster Abshoven de Lourdesgrot in ere hersteld. Dit was vooral te danken aan de mevrouw Gijsen-van der Schoor.

Bij de inzegening hield zij een toespraak waarin zij vertelde wat de grot voor haar betekende.

Meer lezen over Abshoven zie

Monografieën uit het land van Sittard deel 22

“Abshoven, wel en wee van een monument en zijn bewoners”

Het wielerseizoen is begonnen dus VSV duikt in de archieven op zoek naar Sittardse kampioenen.

Hier is het verhaal van Jan Krekels

Op de foto ziet u René Pijnen, Joop Zoetemelk, Leen de Groot en Jan Krekels

Meer foto’s vindt u hier

Het Agustinessenklooster in Sanderbout

40 jaar lang waren de zusters Augustinessen actief in Sanderbout.

Het verhaal leest u hier

We zijn op zoek naar foto’s van de noodkerk en van het klooster aan de Anemoonstraat. Wie kan ons helpen.

Enkele foto’s ziet u hier

Een  bezoek aan de Steenweg

De Steenweg, gelegen buiten de wallen, vormde vroeger toch een aparte gemeenschap. Meer hierover leest u in de dit verhaal

De foto’s bij het verhaal vindt u hier

Met de tram naar Heerlen

De tram van Limburgse Tram Maatschappij werd vervangen door de bussen van de LTM. Volgens de mijnwerkers, die gebruik maakten van de tram, stond LTM voor “Lieveling Tot Morgen”.

De tram is er allang niet meer maar in dit verhaal komt hij even tot leven.

Meer foto’s ziet u hier

Het zwembad in het villapark

Misschien denkt u deze zomermaanden nog wel eens terug aan het zwembad in het park. Nu staat er nog slechts een stuk van de gevel van wat ooit de trots van Sittard was. In dit verhaal leest u alles over de bouw van dit zwembad.

Op de foto’s is de aanleg van zwembad te zien maar ook de opening waarbij de politie mocht laten zien dat ze in staat was om drenkelingen te redden

Wolf Geene hield in 2008 voor onze vereniging een lezing over Sittardse legendes. Hij had tussen 1940 en 1950 zo’n 200 veerhalen verzameld. Ze werden verteld in de schuilkelder tijdens de oorlog maar voornamelijk tijdens de kampvuren  bij de welpen en de padvinderij.

Een aantal verhalen heeft hij ons nagelaten in zijn Sittards dialect.

“De batklaue ” is een van deze verhalen

De oorspronkelijke versie

De Nederlandse vertaling

” Het is neit mee wie vruiger”

Dat geldt ook voor de apotheek

foto’s met dank aan de heer Boelens en Corry Wehrens

Deze zomer blikken de sportprogramma’s bij gebrek aan wedstrijden terug naar de tijd van voor Corona, toen nog niemand kon vermoeden dat er een seizoen zou komen zonder sportwedstrijden.

Zo nemen ook wij een duik in het verleden met het verhaal over een Sittardse prof die 21 keer als basisspeler opgesteld stond in het Nederlands elftal.

foto’s Jan Notermans

De zusters Passionistinnen en het Gemmaklooster Sittard

De Katholieke Stichting Gemmakapel is van plan om een boek uit geven. Er zijn al diverse schrijvers bereid gevonden om hier aan mee te werken.

Men is op zoek naar verhalen  en herinneringen  aan de zusters, de Gemmakapel en het klooster.

Hebt u herinneringen hieraan en wilt u ze met ons delen neem dan contact op met:  redactie@verenigingsittardsverleden.nl

Hier vindt  u alvast de geschiedenis van de zusters en hun klooster

Foto’s van het bezoek aan het Gemmaklooster

De winkel van Mineke Zinken

Het verhaal over Mineke en haar broers, over een bakkerij en een kruidenierswinkel.

Ze bestaan ze alleen nog maar in onze herinnering

De foto’s

Van Nuje Waeg tot Boulevard

De rijksweg van Noord naar Zuid.

Foto’s

Openbaar vervoer voor iedereen ?

Nu even niet dus. Dat was vroeger anders.

Even een terrasje pikken

Dat kon een aantal maanden geleden nog. Nu is dat niet meer zo vanzelfsprekend en in het ‘nieuwe normaal’ zal het ook niet meer zijn zoals vroeger en daarom is het is misschien goed om nog eens even terug te gaan naar de tijd van toen.

foto’s bij het verhaal

Deken Wilbert van Rens van Sittard gaat op 1 mei definitief met emeritaat.

Lees hier het interview met Deken van Rens

Boek Dominicanen

Verleden jaar is door de Professor Doctor Timmers Stichting het boekwerk  “Dominicanen en dominicanessen in Sittard. Vier eeuwen aanwezigheid” uitgebracht.

Sittard kende in de zeventiende en achttiende eeuw binnen de stadswallen een klooster van dominicanen en dominicanessen. In het stadsbeeld is hun aanwezigheid tot op de dag van vandaag zichtbaar. De dominicanessen vestigden zich vanuit Maastricht in 1622 in Sittard en bouwden een klooster aan de Oude Markt met de aangrenzende barokke Sint-Michielskerk op de Markt. De dominicanen vestigden zich in 1649 vanuit Brugge in het Agnetenbergklooster aan de Plakstraat. De kloosterlingen verbonden hun leefwijze met een onderwijstaak. Voor de dominicanen kwam daar hun assisterende werkzaamheid bij in de parochiële zielzorg in stad en omgeving. Mede op basis van niet eerder bestudeerde bronnen uit binnen- en buitenland brengt dit rijk geïllustreerde boek het veelkeurig dominicaanse verleden weer tot leven met aandacht voor politieke, sociale en culturele dimensies.

Dit fraaie boekwerk (375 pagina’s, ISBN-nummer 9789087047955) is verkrijgbaar in de boekhandel voor en bedrag van € 35,00.

5 mei  bevrijdingsdag  75 jaar leven in vrijheid

Verhalen over oorlog en bevrijding

Voor meer  foto’s volg deze link

Breng een virtueel bezoek aan kasteel Limbricht en het Salviuskerkje

Ze staat al een poosje op de website van de Stichting Kasteel Limbricht, maar wellicht had u haar nog niet gezien of heeft u nu de tijd haar eens rustig te bekijken: de virtuele rondleiding om en in kasteel Limbricht en het Salviuskerkje.
De rondleiding is gemaakt door Tjeu de Heus in opdracht van de Stichting Kasteel Limbricht. Als u naar www.stichtingkasteellimbricht.nl gaat en bovenaan klikt op ‘virtuele tour’, begint de rondleiding. Door op de icoontjes te klikken komt u op de diverse interessante locaties en hoort/ziet u een verdere toelichting. Door op de pijltjes beneden op de pagina te klikken kunt u om u heen kijken en weer nieuwe icoontjes zien. Het best begint u door het icoontje midden op de brug aan te klikken. Veel plezier!!!!

19 maart 2020 bracht de Vereniging Sittards Verleden weer een nieuwe postzegel uit.

Ze zijn allemaal  UITVERKOCHT!!!!

Herinneringen aan Serviam dank zij de foto’s die Math Vleeshouwers ons naliet.

Serviam, Ik zal dienen

Paul Peters maakte een fotoserie over de afbraak van het Serviam te zien via deze link

Het thema van de zevende editie van de nationale Romeinenweek is de Neder Germaanse limes die vanaf de Noordzee dwars door Nederland richting Duitsland verloopt.

Voor IVN Munstergeleen aanleiding om een wandeling uit te zetten in het Geleenbeekdal waar afgelopen 5 jaar monumentjes zijn geplaatst ter herinnering aan het Romeins verleden.

Gezien de huidige omstandigheden zijn er helaas geen georganiseerde wandelingen maar via een link in onderstaande nieuwsbrief  kunt u vanuit uw luie stoel digitaal een ommetje maken.

Veel plezier

Ontdek Romeins Nederland

Nur Zwei wollen zu Holland

Deze kop staat niet vandaag in de krant maar 71 jaar geleden toen de grenzen nog  echte grenzen waren.

Lees het krantenartikel

Lees hier het bijbehorend verhaal

HET KRUIS AAN DE MOLENBEEK.  foto

Het kruis dat hier wat verloren langs de Tuddernderweg en Molenbeek staat werd geplaatst door de familie Willems, die hier tegenover gewoond hebben.

Het kruis zou hier geplaatst zijn, omdat er omstreeks 1800 enkele kinderen in de beek verdronken zouden zijn. Met zekerheid is wel te zeggen, dat de familie Willems dit kruis altijd onderhouden heeft.

Ook heeft deze familie omstreeks 1900 een nieuw ijzeren kruis laten maken bij de Sittardse smid Kleinen. Dit kruis is lange tijd het enige kruis geweest dat Stadbroek bezat. Men kwam er bidden voor ziekte, regen en dood en er werden steeds vele kaarsen ontstoken.

Wanneer iemand gestorven was, moest het lijk naar de Sittardse parochiekerk gedragen worden, ook hier vanzelfsprekend met mankracht.

De lijkkist werd dan altijd bij dit kruis afgezet, men bad dan drie Onze Vaders en ging dan verder, alvorens ook hier gewisseld was van dragers.

Het crucifix, die thans op het kruis hangt is van gietijzer.  De oude,die geheel van hout was, is thans in bezit van de familie Bohnen-Willems, maar mist jammer genoeg de linkerarm.

Tekst afkomstig uit “Kapellen en Kruisen” van Wilms, Maassen en Nohlmans

Tösje Zitterd en Sjtadbrouk

We wensen u mooie paasdagen.

TUIN VRIJWILLIGERS GEZOCHT

De Tuinbrigade van de werkgroep Geheime Tuinen is op zoek naar nieuwe vrijwilligers.

Hou je ervan om met anderen lekker buiten te werken en heb je een paar uurtjes per week over ? Wellicht ben jij dan de geschikte persoon om ons vrijwilligersteam te komen versterken en zo mee te helpen om de tuin van het voormalige klooster St-Agnetenberg in Sittard te onderhouden.

meer lezen…

Gratis boeken af te halen.  Hebt u interesse stuur dan een mailtje naar secretariaat van onze vereniging

Een overzicht van de boeken vindt u hier

Gratis schilderij van naaldkunstenares Lies Verjans uit Ophoven  te verkrijgen bij Ger Kitzen.

interesse? stuur een mailtje naar het contactadres van VSV

“Dao baove in d’n tore”

De trots en tevens het visitekaartje van onze stad, de kerktoren van onze Grote kerk, is hard aan restauratie toe. Om het nodige bedrag hiervoor bij elkaar te krijgen heeft men een actie gestart om de toren voor de toekomst te behouden.

zie de website “Dao baove in d’n tore”

Album E.J. Westra Groningen 1912 Bezoek aan Sittard en omgeving

geschonken door Jan van der Werf uit Olst

Het album bevat ansichtkaarten van Sittard en Omgeving voorzien van een reisverslag.

Het verslag leest u hier

De ansichtkaarten en de teksten vindt u hier