ARM EN RIJK

Tijdens deze wandeling kijken we minder naar het vele stedenschoon van Sittard. Als Vereniging Sittards Verleden willen we dit keer de plekken laten zien, waar de armoe en de rijkdom zich vroeger manifesteerden.

BOKKENRIJDERS

Voor de jeugd is er in de herfstvakantie een speurtocht. De speurtocht neemt je mee naar de tijd van de Bokkenrijders.  Zoek uit wie de daders waren van de overval. De oplossing komt na 1 november hier te staan!

VESTINGWANDELING

Een wandeling door de schootsvelden en over de wallen van de vestingstad Sittard

GEHEIME TUINEN-WANDELINGEN MET GIDS

Weer of geen weer starten op de eerste zaterdag van elke maand twee wandelingen onder leiding van een gids, een reguliere wandeling langs en door de Geheime Tuinen in en rond de binnenstad en een elke maand wisselende themawandeling naar verder van de stad gelegen groene plekken. De deelname is gratis en beide wandelingen starten om half twaalf vanuit de Jardin d’Isabelle, vanaf de Markt bereikbaar via het steegje, rechts langs de Michiels- of Paterskerk.
Daarnaast kunnen via de website van de Geheime Tuinen wandelingen op aanvraag geboekt worden. Voor nadere informatie en voorwaarden: zie de website.

Bij de plaatselijke boekhandels en de VVV in Sittard zijn de volgende wandelingen verkrijgbaar:

Claustrumwandeling

HET CLAUSTRUM ONTSLOTEN

beschrijft een wandeling door het Kapittelgebied, het voor velen onbekende oudste gedeelte van de binnenstadvan Sittard, het stadsdeel rond de Grote Kerk, het Kloosterplein en de Oude Markt, daar waar de stad rond het jaar 1000 is ontstaan als nog kleine nederzetting bij de op een motte (kunstmatige heuvel) opgetrokken versterkte verdedigings- en woontoren van de toenmalige heer van Sittard.

PRIJS € 3,00 PER BOEKJE

Vestingwandeling

VESTINGWANDELING

beschrijft een wandeling over en rondom de unieke eeuwenoude omwalling waarvan nog driekwart aanwezig is rondom de binnenstad van Sittard, voor een deel in historische vorm teruggebracht met een gracht en een weer open gelegd schootsveld, deels met aan de voet de oudste volkstuinen van Nederland en voor een ander deel met de tuin van een binnen de omwalling gelegen klooster.

PRIJS € 3,00 PER BOEKJE

Geheime Tuinenwandeling

DE GEHEIME TUINEN VAN SITTARD beschrijft wandelingen langs en door 24 groene oases met hun kleine of grote verhaal, op onverwachte plekken in en om de historische binnenstad maar enkele ook op korte of langere wandelafstand van de stad.

PRIJS € 3,00 PER BOEKJE (binnenkort weer verkrijgbaar)

Geheime Verhalen

GEHEIME TUINEN WANDELMAPJE VOOR KINDEREN

GEHEIME VERHALEN voor kinderen (en volwassenen)
bestaat uit een mapje met losse bladen met kleine en grotere verhalen
die bij een Geheime Tuin horen, een kaart waarop alle Geheime Tuinen
van Sittard staan aangegeven en een boekje met opdrachten voor de kinderen.

Omdat de bladen in het mapje los zijn, kunnen de kinderen (al of niet met de
volwassen) een eigen route maken en – als het bevallen is – de rest een
volgende keer lopen. Het mapje is zo gemaakt dat ook de drie andere wandel-
boekjes erin opgeborgen kunnen worden.

PRIJS € 5,00 PER MAPJE

MET DE FIETS OP OORLOGSPAD

Sittard en de Selfkant vormen historisch gezien, al eeuwen lang een eenheid maar werden gescheiden door oorlogen.
Deze fietstocht verbindt de gebieden en vertelt het verhaal van de oorlogen die er plaatsvonden.

Voor de route klik hier.

Voor de bijbehorende verhalen klik hier.